Komentáře ke knize Zjevení 1-5

06.12.2020 15:23

V rámci společenství křesťanů v době tzv. pandemie, komentuji na internetové skupince Boží slovo dle rozpisu na každý den. V měsíci prosinci přišla na řadu kniha zjevení, tak jsem se trochu více odvázal a napsal delší komentáře. Chtěl bych se zde s vámi o tyto svoje komentáře podělit. Nejsem teolog, takže se jistě často pletu. Navíc téměř nečtu žádné teologické rozbory knihy zjevení, takže často budete kroutit hlavou, jak některé jasné věci z této úžasné knihy neznám. Spoléhám na Boží slovo a aktuální situaci ve světě. V komentářích jsem mírnější než na těchto stránkách, protože se snažím brát ohled na bratry, kteří na rozdíl ode mne v apokalypse nežijí. Knihu často komentuji z mobilu bez čárek a háčků – nyní to narychlo opravuji, ale i tak tam zůstanou chybičky.

Zjevení 1- kapitola

Zjeveni - tato kniha, je skutečně jako nějaké zjeveni z jiného rozměru. Jan hned od počátku nedává křesťanovi na výběr. Připisuje slovu ohromnou důležitost, když knihu blahoslaví (1:3), připisuje autorství  Bohu a Kristu (1:1, 1:8), zdůrazňuje naléhavost tohoto proroctví (neboť čas je blízko 1:3) a také představuje Krista jako nadčasového soudce, Všemohoucího (1:8), který má klíče od smrti i hrobu (1:18). Před první kapitolou nelze nikam utéct. Každá věta je v tak vysokých křesťanských superlativech, že ji dle mého názoru nelze odmítnout. Nemůže nás nechat chladnými. Jan dosvědčuje, že toto je kniha o přicházejícím Bohu soudci, o Kristu Ježíši. Nevím co z teto kapitoly vybrat jako nosný verš a všechno sem dávat nechci (rád bych), věřím, že máte bible doma nebo v mobilu. Tak snad něco, co já opravdu od svého obracení před 10 lety, vidím, že se děje:

Zjevení 1:7-8

Hle, přichází v oblacích! Uzří ho každé oko, i ti, kdo ho probodli, a budou kvůli němu naříkat všechna pokolení země. Tak jest, amen. 8. Já jsem Alfa i Omega, praví Pán Bůh, ten, který jest a který byl a který přichází, Všemohoucí.

Jinak knihu zjeveni, jako člověk, který skrze ni uvěřil, vidím bud v eschatologické variante dispenzacionalismu nebo aktualizovaném historickém premilénialismu. Sam se v těch výrazech moc nevyznám. :) Dalo by se reci, ze téměř žádné obrazy z teto knihy nevidím historicky, ale bud jako aktuální anebo budoucí. Čili jednotlivé děje se bud právě odehrávají na počátku 3. tisíciletí (tedy 3. dne podle 2. Petra 3:8 se proroctví probouzí, stejné jako Kristus vstal 3. dne z mrtvých) nebo se stanou v budoucnu. Takže císař Nero ani jakýkoli papež nejsou Antikrist s velkým "A", ale maximálně malí antikristově, předobrazy toho velkého. Nemůžu tvrdit, že mám pravdu, ale takhle to prostě, pozoruji já. Tak jenom pro vysvětleni. Věřím, že mi Bůh ukázal, že mnoho z věci v této knize zažiju nebo zažívám. Povazuji se za generaci, která nepomine, než se to všechno stane:

Matouš 24:33-34

Tak i vy, až toto všecko uvidíte, vězte, že ten čas je blízko, přede dveřmi. 34. Amen, pravím vám, že nepomine toto pokolení, než se to všechno stane.

2. Petrova 3:8

Ale tato jedna věc kéž vám nezůstane skryta, milovaní, že jeden den je u Pána jako tisíc let a 'tisíc let jako jeden den'.

 

Zjevení 2. Kapitola

Dopisy církvím jsou otázkou. Je zřejmě, že jednotlivé pochvaly i napomenuti směrovali k jednotlivým církvím v 1. století. Někdo vykládá (celkem zdařile), že Pán postihuje problémy církví během staletí. To by znamenalo, že poslední (zřejmě současna) církev je tou vlažnou církví Laodicejskou, kterou Pán nesnese v ústech a už v ni ani není přítomen, protože stoji vně a snaží se tlouct na dveře, aby Ho vůbec pustili dovnitř. Osobně si vsak myslím, že si historicky každá církev najde ty svá napomenutí a své pochvaly. Tedy pokud o kritiku od Pana vůbec stojí.....

 

Efez je na tom v podstatě skvěle. Jen ztrácí lásku. Důvodem mohlo byt souženi, kterým si církev prošla. Ale to by mělo být spíše povzbuzení (Jan s Petrem se radovali, že dostali bičem). Takže za tím mohlo být naopak konec pronásledovaní. Církev je chválena za odhalovaní falešných apoštolů (učení). K dobru má nenávist ke skutkům Nikolajitů. Osobně si myslím, že této církvi, nejsme vůbec podobni. Nezažili jsme pronásledovaní a odhalovat falešné učení také není náš sálek kávy. Občas na sobě pozoruji úbytek lásky nebo horlivosti, tak si mám z Efezu možnost něco vzít.

Smyrna je sice chudá, prošla si soužením a ještě některé ceká vězení, ale je na tom dle Pána skvěle. Církev má potíže s urážkami od Židů, stejně jako ap. Pavel při svých cestách. Pán církvi připravuje vítězný věnec, bude-li věrná na smrt.

Pergamo a Thytiry jsou na tom také velmi dobře. Obě církve mají potíže se stejnou věcí - smilstvem a modlářskými hostinami. V Thyatirech je původcem jakási Jezábel se svým učením. Domnívám se, že je zde problém jako v Judově listě a smilstvo by mohl byt synkretismus, tedy tahání jiných náboženství nebo humanitních nauk do křesťanství. Tady bych řekl, že by si i současná církev mohla něco načerpat, ale spíše z těch varovaní než pochval. (cest výjimkám, vytrvalcům atp.)

Juda 4

Vloudili se totiž mezi vás někteří bezbožní lidé, zapsaní už dávno k odsouzení, kteří zaměňují milost našeho Boha v nezřízenost a zapírají jediného vládce a našeho Pána Ježíše Krista.

K tomuto (nezřízenosti) mám osobně tendence, takže jen nekritizuji.

…..Do toho mě na skupince bratr upozornil, že Smyrna je dnešní město Izmir, které nedávno postihlo velké zemětřesení…..reagoval jsem takto:

Lukáš 21:11

budou veliká zemětřesení a v mnohých krajinách hlad a mor, hrůzy a veliká znamení z nebes.

Skutky 2:19-21

19. A učiním divy nahoře na nebi a znamení dole na zemi: krev a oheň a oblaka dýmu. 20. Slunce se obrátí v temnotu a měsíc se změní v krev, než přijde den Páně, velký a slavný; 21. a každý, kdo vzývá jméno Páně, bude zachráněn.'

 

Zjevení 3. Kapitola

Třetí kapitolu jsem reagoval opět na bratra, který se domníval na základě vlažnosti Laodikejských, že si Bůh více cení pohanů (tedy chladných) než vlažné církve….

Já myslím, že ti chladní by byli odpadlí nebo možná nechodicí do církve a ne nepolíbeni (pohani). Laodicejská církev si mysli, že je bohatá. Pravděpodobně velké shromážděni plné okázalých tradic, krásných sborových písni, možná sbor navštěvuje i místní světská elita, probíhají intelektuální debaty. Ta církev samotná se domnívá že, ji nic neschází, ale Ježíš stoji za dveřmi a tluče. Schází horlivost pro Ježíše a Jeho slovo.

Zjevení 3:17

Vždyť říkáš: Jsem bohat, mám všecko a nic už nepotřebuji! A nevíš, že jsi ubohý, bědný a nuzný, slepý a nahý.

Bratr se domnívá, že mám asi pravdu a ukazuje na současný stav v U.S.A., kde každý chodí do kostela, ale duchovní stav není nic moc….

S vlažnou církví se prostě spatně pracuje. Stava se to i jinde. Dnešní průměrní luteráni v Německu i jinde už jsou podle mne také jen tou vlažnou církví. Za Luthera a dlouho po něm - to bylo něco! Ale casem ten pramen živé vody vyschne a zůstanou jen nějaké tradice. Dnes už jsou z nich skoro tradicionalisti jako katolíci a to vznikli jako záblesk světla (probuzeni) navracející se k písmu nebo víre - sola fide, sóla skriptura nebo jak se to píše. Jakoby skutečně Pan hýbal historicky svícnem svého světla při biblických probuzeních v různých zemích. Věřím, že v USA plál před par desítkami let ohromný plamen milosti, ale dnes je to jen odlesk té slávy.

Zjevení 2:4-5

4. Ale to mám proti tobě, že už nemáš takovou lásku jako na počátku. 5. Rozpomeň se, odkud jsi klesl, navrať se a jednej jako dřív. Ne-li, přijdu na tebe a pohnu tvým svícnem z jeho místa, jestliže se neobrátíš.

Římanům 5:20

K tomu navíc přistoupil zákon, aby se provinění rozmohlo. A kde se rozmohl hřích, tam se ještě mnohem více rozhojnila milost,

Jestli to nefunguje i obráceně. Kde se rozmohla milost, tak tam se rozmnožil i hřích. Dojde-li k probuzení, tak si toho brzy všimnou i vypočítavci a egocentrici a chtějí se přiživit na slávě Bozi, takže se do církve zapojí lidé, kterým jde o slávu nebo o zisk, protože hodně křesťanů je ochotno dat hodně peněz na službu. Vyrvou si verse z písma a přidají nějaké své domněnky, aby z lidí těžili. Začnou různé sekty, teleevangelisté, evangelium prosperity atp… Asi tomu nejde zabránit. Úspěšná církev (hodně ovci) láká vlky a dělníci za mzdu utíkají. Ještě, že máme bibli a svého Pastýře. Na to se můžeme spolehnout.

 

Jan 10:11-14

Já jsem dobrý pastýř. Dobrý pastýř položí svůj život za ovce. 12. Ten, kdo není pastýř, kdo pracuje jen za mzdu a ovce nejsou jeho vlastní, opouští je a utíká, když vidí, že se blíží vlk. A vlk ovce trhá a rozhání. 13. Tomu, kdo je najat za mzdu, na nich nezáleží. 14. Já jsem dobrý pastýř; znám své ovce a ony znají mne,

 

Zjevení 4

Zjevení 4:4

Okolo toho trůnu čtyřiadvacet jiných trůnů, a na nich sedělo čtyřiadvacet starců, oděných bělostným rouchem, na hlavách koruny ze zlata.

Ohledně těch 24 starců se nabízí 12 synu Izraele + 12 apoštolů (11 původních + Matej nebo Pavel), podle toho zda losovaní ve skutcích 1:26 bylo z Ducha svatého.

 

Mimochodem i jeden kmen Izraele byl vyvrácen stejně jako Jidáš.

O této identitě starců by napovídal tento text:

 

Zjevení 21:12-14

12. Město mělo mohutné a vysoké hradby, dvanáct bran střežených dvanácti anděly a na branách napsaná jména dvanácti pokolení synů Izraele. 13. Tři brány byly na východ, tři brány na sever, tři brány na jih a tři brány na západ. 14. A hradby města byly postaveny na dvanácti základních kamenech a na nich bylo dvanáct jmen dvanácti apoštolů Beránkových.

 

Takže 12 bran podle synu Izraele a 12 kamenu podle apoštolů. 24 starců

Na druhou stranu si říkám. Kde je Abraham, Elias, Mojžíš, David? Synové Izraele byli smilnici, bratrovrazi a tak podobně. Apoštolové byli nechápaví. Pavel byl pronásledovatel církve.

Apoštol Jan tam vlastně stoji, takže by hleděl sám na sebe, takže nevím…

 

Zjevení 4:1

Potom jsem měl vidění: Hle, dveře do nebe otevřené, a ten hlas, který předtím ke mně mluvil a který zněl jako polnice, nyní řekl: "Pojď sem, a ukážu ti, co se má stát potom."

 

Takže tady bych viděl predel. Od této chvíle jsou dveře do nebe otevřené - začíná Hospodinův den. Jan je skrze nebe přenesen do budoucnosti a budou mu ukázány věci budoucí (co se stane potom).

 

Zároveň je tu možná moznost toho vytrženi jako byl vzat Henoch, Elias. Já věřím, z jednou budou lidé vzati v těle, ale nejsem si jisty, zda-li to bude před soužením, uprostřed anebo až na konci. (kdo vydrží až do konce Mat24:13) a zdali to bude v jednom okamžiku všichni.

 

Mimochodem ve zjeveni jsou podle mne 3 vytržení, takže kdo ví.....

Zjevení 11:12

Tu uslyšeli ti dva proroci mocný hlas z nebe: "Vstupte sem!" A vstoupili do nebe v oblaku, a jejich nepřátelé na to hleděli.

Zjevení 12:5

Ona porodila dítě, syna, který má železnou berlou pást všechny národy; ale dítě bylo přeneseno k Bohu a jeho trůnu.

Zjevení 7:14

Řekl jsem: "Pane můj, ty to víš!" A on mi řekl: "To jsou ti, kteří přišli z velikého soužení a vyprali svá roucha a vybílili je v krvi Beránkově.

 

Každopádně, kdyby se to dělo, a melo přijít vytrženi, tak musíte zvednou hlavu k nebi, aby vás Bůh zahledl a vytrhl si vás.

Lukáš 21:28

Když se toto začne dít, napřimte se a zvedněte hlavy, neboť vaše vykoupení je blízko.

 

Zjevení  5

Ta kniha a ten Janem přehlednutý (snad díky té nebeské kráse a slávě) Beranek jsou ústřední motivy této kapitoly. Tedy asi hlavně ta kniha. Jedná se o knihu života?

 

Zjevení 20:12

Viděl jsem mrtvé, mocné i prosté, jak stojí před trůnem, a byly otevřeny knihy. Ještě jedna kniha byla otevřena, kniha života. A mrtví byli souzeni podle svých činů zapsaných v těch knihách.

 

Nebo snad Bozi slovo? (bible) Nebo samotná kniha zjeveni? Já bych tu knihu nazval knihou posledních věcí na zemi, nebo knihou Hospodinova dne a Beránkova soudu.

 

Snad díky otevření této knihy uvidíme v následujících kapitolách Hospodinův soud nad zemi a lidmi?

 

Jan byl každopádně velmi nešťastný a plakal, že tu knihu nikdo nemůže rozpečetit, takže rozpečetění posledních věcí na zemi z této knihy bylo klíčové pro vznik nového nebe a nové země, po kterých Jan toužil.

 

Zjevení 21:1-4

1. A viděl jsem nové nebe a novou zemi, neboť první nebe a první země pominuly a moře již vůbec nebylo. 2. A viděl jsem od Boha z nebe sestupovat svaté město, nový Jeruzalém, krásný jako nevěsta ozdobená pro svého ženicha. 3. A slyšel jsem veliký hlas od trůnu: "Hle, příbytek Boží uprostřed lidí, Bůh bude přebývat mezi nimi a oni budou jeho lid; on sám, jejich Bůh, bude s nimi, 4. a setře jim každou slzu s očí. A smrti již nebude, ani žalu ani nářku ani bolesti už nebude - neboť co bylo, pominulo."